Uno Synth Pro od IK Multimedia je všestranný stolní syntezátor, který se zaměřuje na tvorbu analogových i digitálních zvuků. Díky třem oscilátorům a široké škále filtrů a modulačních možností nabízí širokou paletu zvuků pro kreativce. Je kompaktní a robustní, s uživatelsky přívětivým rozhraním, které vybízí k experimentování, i když ne vždy nabízí hřejivý, organický zvuk, který od analogového syntezátoru očekáváte. IK Multimedia se zde zjevně snažila vytvořit syntezátor, který je více než průměrný, ale někdy mu chybí právě ta trocha charakteru, kterou najdeme u jiných modelů.
V této recenzi se ponořím hlouběji do zvukových možností, použitelnosti a technických specifikací Uno Synth Pro. Měl jsem možnost zařízení krátce otestovat a zároveň se podívat na zkušenosti ostatních uživatelů. Očekávejte upřímný dojem, zahrnující silné i slabé stránky tohoto produktu. Možná je to přesně to, co hledáte, nebo možná ne. To se dozvíte později.
Typ | Analogový syntezátor |
Oscilátory | 3 analogové oscilátory |
Filtry | 2 filtry (multimódový a rezonanční) |
Obálky | 2 obálky ADSR |
LFO | 2 LFO |
Polyfonie | 8 hlasů |
Sekvencer | Sekvencer s 64 kroky |
Efekty | 3 digitální efekty |
Arpeggiator | Ano |
Připojení | MIDI In/Out/Thru, USB, CV/Gate |
Zvukové výstupy | 2 x 1/4" jack, sluchátkový výstup |
Displej | OLED displej |
Rozměry | 555 x 231 x 70 mm |
Hmotnost | 2,3 kg |
Napájení | Síťový adaptér nebo USB |
Software | Dodávaný software editoru/knihovny |
Systémové požadavky | Kompatibilní se systémy Windows a macOS |
Vydáno | 2021 |
Cenové rozpětí | Střední až vyšší třída |
Cílová skupina | Profesionální hudebníci a nadšenci do syntezátorů |
Na Uno Synth Pro okamžitě vynikne, jak širokého zvukového spektra s ním můžete dosáhnout. Tři oscilátory jsou poměrně flexibilní a dokáží generovat různé průběhy, což už položí dobrý základ. V kombinaci s dvoustavovými proměnnými filtry - a těch je poměrně dost, celkem 24 režimů - můžete vytvářet opravdu velmi různé zvuky. Od teplých analogových basů až po ostřejší, téměř digitální leadery nebo dokonce některé experimentální zvuky. Je vidět, že IK Multimedia zde nechtěla postavit jen jednoduchý analogový syntezátor, ale něco, co má poměrně velkou hloubku.
Přesto musím upřímně říct, že zvuk nezní vždy tak rozpoznatelně analogově jako u některých jiných hardwarů, které jsem testoval. Někdy mu prostě chybí ten organický, živý nádech, který si zamilujete u skutečných analogových obvodů. To nemusí být nutně špatně, ale je to něco, co je třeba mít na paměti. Filtry odvádějí svou práci dobře, ale někdy mi chybí trochu charakteru ve srovnání například s klasickými filtry Moog nebo Korg. Zejména při vytváření opravdu tlustých analogových zvuků se mi zdá, že někdy zní trochu hladčeji, než jsem doufal.
Možnosti modulace jsou však dostatečné. LFO, obálky a rozsáhlé ovládání parametrů umožňují vytvářet opravdu dynamické patche. Není to jen stroj na výrobu statických zvuků, ale spíše na to, abyste do svého zvuku dostali pohyb a výraz. Díky tomu je s ním zábava hrát a experimentovat, i když někdy vyžaduje trochu trpělivosti, než se ve všem pořádně vyznáte.
Rozhraní Uno Synth Pro je překvapivě přístupné, zejména s ohledem na množství funkcí. Tlačítka a ovladače působí solidně a leží logicky, takže tvarování zvuků je intuitivní, aniž byste se museli neustále nořit do nabídek. To je v době, kdy je mnoho syntezátorů zaplaveno obrazovkami a nekonečnými nabídkami, výhoda. Zde můžete začít poměrně přímočaře a okamžitě slyšet výsledky.
Přesto není dokonalý. Některé funkce jsou trochu skryté a stále vyžadují trochu studia, abyste je skutečně pochopili. Zvláště když se ponoříte hlouběji do sekvenceru nebo arpeggiátoru, všimnete si, že práce může být trochu strnulá. Obrazovka je malá, a přestože poskytuje dostatek informací, není vždy snadné se v ní rychle orientovat nebo programovat složité patterny. Pro živé použití to může být někdy frustrující, zejména pokud jste zvyklí na větší displeje nebo dotykové obrazovky.
Kromě toho je klávesnice poměrně kompaktní, což znamená, že nemáte příliš mnoho prostoru pro hraní. Jedná se o stolní syntezátor, takže tuto volbu chápu, ale pro lidi, kteří chtějí více kláves pro rozsáhlé jamování, to není ideální. Pro rychlé nápady a zvukový design je to však v pořádku.
Vestavěný 64krokový sekvencer je jednou ze silných stránek tohoto syntezátoru. Dává vám velkou volnost při vytváření složitých patternů a také jejich ukládání. Funkce nahrávání pohybu přidává další vrstvu výrazu, která se mně osobně velmi líbí. Umožňuje vám snadno přidávat dynamiku a variace do sekvencí, aniž byste se museli příliš technicky namáhat.
Arpeggiator je také všestranný, má několik režimů a možností nastavení. Dobře reaguje na vaše vstupy a okamžitě dodá vašemu zvuku pohyb. Přesto jsem zjistil, že je někdy trochu složité najít správné načasování, zejména při práci s externími MIDI zařízeními. Synchronizace je obecně spolehlivá, ale jsou chvíle, kdy prostě není úplně dotažená, což může být nepříjemné zejména při živých vystoupeních.
Co mi chybělo, byla o něco hlubší integrace s automatizací DAW. Je možné ovládat parametry pomocí MIDI-CC, ale působí to trochu těžkopádně a ne tak plynule jako u některých jiných syntezátorů. Rozhodně to není dealbreaker, ale je to něco, co je třeba zvážit, pokud intenzivně pracujete se softwarem.
Z hlediska připojení je Uno Synth Pro v pořádku. USB, MIDI vstup a výstup, CV/gate - vše, co potřebujete k jeho začlenění do moderní sestavy. Skutečnost, že je napájen přes USB, také usnadňuje jeho přenášení nebo rychlé připojení bez trápení s adaptéry.
Přiložený editační software pro Mac a Windows je vítaným doplňkem. Zejména pokud hledáte hlubší kontrolu nad parametry nebo chcete spravovat předvolby, editor funguje příjemně. Rozhraní je přehledné a nabízí přístup k téměř všem funkcím, které máte i na samotném hardwaru, ale s pohodlím větší obrazovky a ovládání myší.
Všiml jsem si, že software někdy reaguje trochu pomalu a občas se zasekává. Není totiž nijak super dotaženě naprogramován. Také se mi zdá, že aktualizace, které IK Multimedia vydává, někdy přicházejí trochu pomalu, a zajímalo by mě, jak aktivně nadále udržují podporu. U produktu v této cenové relaci byste možná očekávali trochu větší stabilitu.
To, čím je Uno Synth Pro zajímavý, je kombinace základních analogových zvuků s digitální přesností a rozsáhlými možnostmi modulace. To mu dodává určitou všestrannost, kterou nenajdete u každého analogového syntezátoru. Můžete s ním vytvářet klasické analogové zvuky i některé modernější, experimentální textury.
Přesto synťák někdy působí trochu rozpolceně. Snaží se být vším, ale ve výsledku mu chybí skutečný vlastní charakter. Pro uživatele, který hledá ten jediný ikonický zvuk, může být trochu zklamáním. Syntezátor se hodí spíše pro tvůrce, kteří si rádi hrají s tvarováním a tvarováním zvuku, méně už pro ty, kteří chtějí čistý vintage analog.
Kromě toho je parafonický aspekt příjemný, ale ne tak plnohodnotný jako u skutečných polyfonních syntezátorů. Dává vám sice další prostor pro hraní, ale nečekejte plnou polyfonii s nezávislými obálkami pro každý hlas. S tím je třeba počítat, zejména pokud chcete hrát složitější akordy.
Konstrukce působí solidně a robustně. Kovové šasi vzbuzuje důvěru a knoflíky se otáčejí hladce bez vůlí. Díky kompaktním rozměrům se snadno přenáší, ale také je trochu složitější přesně otáčet knoflíky, pokud máte velké ruce. Rozložení je přehledné, ale někdy hutné.
Displej je malý, ale funkční. Získáte dostatek informací o hodnotách parametrů, ale chybí mu šmrnc a přehled větších obrazovek. Pro seriózní zvukové designové seance bych dal přednost o něco většímu displeji nebo druhé obrazovce na ploše k němu.
Z hlediska designu se nejedná o kopii klasických syntezátorů, ale o jasný vlastní styl. To je příjemné, protože vypadá moderně, aniž by byl příliš futuristický. Je v něm určitá střízlivost, která se nebude líbit každému, ale dobře zapadá do cílové skupiny, kterou zajímá hlavně funkčnost.
Jeden z nejpozitivnějších hlasů o IK Multimedia Uno Synth Pro pochází od recenzenta BoBeats z YouTube. Chválí zejména kvalitu zvuku a všestrannost oscilátorů. Podle něj je syntezátor vynikající volbou pro začátečníky i pokročilé hráče, a to díky intuitivnímu rozhraní a rozsáhlým možnostem tvarování zvuku. BoBeats také vyzdvihuje výkonnou sekci duálního filtru jako vrchol, zejména díky 24 různým režimům, které nabízí. Považuje jej za "must-have" pro každého, kdo hledá kompaktní, ale výkonný syntezátor.
Oproti tomu stojí názor Cuckoo na YouTube, který syntezátor popisuje jako "opravdové překvapení v malém balení". Zvláště chválí arpeggiator a sekvencer, které podle něj pomáhají vytvářet složité hudební vzory, aniž by zařízení působilo přeplácaně. Cuckoo také poznamenává, že se syntezátor dobře hodí pro živá vystoupení díky své robustní kvalitě konstrukce a uživatelsky přívětivému ovládání.
Přesto lze kritické poznámky slyšet i na YouTube. Například server Loopop má k syntezátoru určité výhrady. Poukazuje na to, že správce předvoleb může někdy reagovat trochu pomalu, zejména pokud chcete během vystoupení rychle přepínat mezi různými zvuky. Zatímco kvalitu zvuku chválí, aplikace editoru pro Mac a PC mu připadá poněkud těžkopádná a staromódní, což může celkový dojem deprimovat.
Další kritický hlas pochází od Rickyho Tineze, který poznamenává, že navzdory rozsáhlým funkcím jsou některá tlačítka a funkce bez návodu poněkud obtížně přístupné. Má také pocit, že syntezátor je na to, co nabízí, na vysoké cenové úrovni, zejména ve srovnání s jinými modely, které stojí méně.
Mimo YouTube se o Uno Synth Pro vedou zajímavé diskuse také na Redditu. David_Tone, aktivní účastník této platformy, tvrdí, že syntezátor je vynikající volbou pro studiové nahrávky, ale že živé použití může být omezeno jeho závislostí na aplikaci editoru. Poukazuje na to, že syntezátor dobře zapadá do sestavy s dalšími MIDI zařízeními, ale že vstupy a výstupy CV-gate mohou být pro začátečníky někdy trochu matoucí.
Na rozdíl od Davida_Tona SynthGuru na Redditu považuje univerzálnost Uno Synth Pro za jednu z jeho hlavních prodejních výhod. Nazývá jej "výkonným zařízením v malé krabičce" a chválí zejména jeho zvukovou kvalitu a rozsáhlé presety, které jsou již součástí dodávky. Podle něj je ideální pro hudebníky, kteří chtějí rychle začít, aniž by strávili příliš mnoho času zvukovým designem.
Názory se rozcházejí i na různých synth fórech. Na serveru Gearslutz někdo jménem AnalogAddict poznamenává, že kvalita provedení Uno Synth Pro je mnohem lepší, než očekával. Zařízení je podle něj robustní a odolné, což ho prý předurčuje k intenzivnímu používání ve studiu.
Na druhou stranu příspěvek od SoundSkeptic zpochybňuje poměr ceny a výkonu. Má pocit, že syntezátor sice nabízí hodně, ale ve stejné cenové relaci jsou i jiné modely, které toho umí přinejmenším stejně, ne-li lépe. Podle něj je to hlavně jméno IK Multimedia, které zvedá cenu, spíše než inovativní vlastnosti samotného syntezátoru.
Názory na IK Multimedia Uno Synth Pro jsou tedy spíše smíšené. Zatímco někteří chválí všestrannost a kvalitu zvuku, jiní zpochybňují cenu a snadnost použití aplikace editoru. Zdá se, že osobní preference a specifické potřeby nakonec rozhodnou o tom, zda tento syntezátor stojí za investici.
Společnost IK Multimedia získává na recenzních platformách, jako je Trustpilot, poměrně dobré hodnocení, a to v průměru 4,4 z 946 recenzí. Více než 80 % z nich uděluje pět hvězdiček, což naznačuje, že mnoho uživatelů je s kvalitou a rozsahem produktu spokojeno. Hardware, včetně syntezátorů a studiového vybavení, je obecně vnímán jako solidní a uživatelsky přívětivý. Pozitivní ohlasy často získává i softwarová stránka a integrace s hardwarem.
Zákaznická podpora pravidelně sklízí pochvaly za rychlý a individuální přístup. Existuje několik příkladů, kdy podpora řešila problémy efektivně a někdy i mimo pracovní dobu. To jednoznačně přispívá k důvěře uživatelů. Přesto se objevují i kritické hlasy, zejména ohledně zpoždění oprav a někdy nejasné komunikace kolem dodávek nebo problémů s instalací.
Negativní zkušenosti se týkají hlavně dražšího hardwaru, kde jsou uživatelé někdy zklamáni výdrží nebo poprodejním servisem. Navzdory tomu přetrvává obecný dojem, že IK Multimedia se zákazníkům věnuje a je přiměřeně spolehlivá, i když existuje prostor pro zlepšení komunikace a doby vyřízení podpory a oprav.
IK Multimedia Uno Synth Pro je všestranný analogový syntezátor s širokými zvukovými možnostmi. Tři oscilátory a dvoustavové variabilní filtry nabízejí velký tvůrčí prostor. Přesto mi někdy chybí ten hřejivý analogový pocit, který se vyskytuje u jiného hardwaru. Možnosti modulace jsou rozsáhlé, ale zvuk někdy působí trochu kluzce. Rozhraní je přístupné a přímé, ale malý displej a kompaktní klávesy mohou být pro někoho omezující.
Silnou stránkou je sekvencer a arpeggiator, které nabízejí dostatek volnosti při vytváření složitých patternů. Přesto není synchronizace vždy dokonalá, zejména s externími MIDI zařízeními. Konektivita je dobrá a přiložený editační software je i přes určitou pomalost přidanou hodnotou. Kvalita provedení je solidní, ale kompaktní design může být pro lidi s většíma rukama trochu nepohodlný. Design je moderní a funkční, ale možná mu chybí trochu vkusu.
Celkově je Uno Synth Pro výkonný nástroj pro hudebníky, kteří rádi experimentují se zvukem. Nabízí spoustu možností, ale někdy mu chybí vlastní charakter. Pro ty, kteří hledají čistě analogové zvuky se spoustou nástrojů pro performance, je zajímavou volbou, i když existují alternativy, které mohou specifickým preferencím vyhovovat lépe.
7 | Začátečníci a hobbyisté |
8 | Pokročilí a profesionálové |
6 | Hodnota za peníze |
* Do svého hodnocení zahrnuji vhodnost pro cílovou skupinu.
Korg Minilogue XD je polyfonní hybridní analogově-digitální syntezátor se čtyřmi hlasy. Nabízí všestranný zvuk díky digitálnímu multinásobiči a analogovým filtrům. Přestože je o něco větší a méně přenosný než Uno Synth Pro, nabízí polyfonii a robustní kvalitu provedení. Možnosti efektů a modulace jsou rozsáhlé, ale chybí mu specifická integrace pluginů jako Uno Synth Pro. Ideální pro ty, kteří chtějí více hlasů a nevadí jim větší syntezátor.
Behringer Model D je cenově dostupný analogový monofonní syntezátor inspirovaný klasickým modelem Moog Model D. Nabízí čistý analogový zvuk a robustní konstrukci, ale má méně modulačních možností a žádné digitální efekty jako Uno Synth Pro. Je vynikající volbou pro milovníky klasických analogových syntezátorů, kteří ocení jednoduchost a autenticitu, ale méně vhodný pro komplexní zvukový design.
Novation Peak je výkonný hybridní syntezátor s osmi hlasy polyfonie. Kombinuje digitální oscilátory s analogovými filtry, což vede k bohatému a teplému zvuku. Ačkoli je dražší a méně kompaktní než Uno Synth Pro, nabízí velmi stabilní a robustní hardware s rozsáhlou modulací a efekty. Ideální pro profesionální uživatele, kteří hledají spolehlivý a všestranný syntezátor.
Arturia MicroFreak je inovativní hybridní syntezátor s digitálními oscilátory a analogovým filtrem. Nabízí jedinečné zvukové možnosti a je parafonický, takže je zajímavou volbou pro kreativní zvukové designéry. Je kompaktní a cenově dostupný, ale má odlišnou zvukovou charakteristiku než Uno Synth Pro. Na rozhraní si lze zvyknout, ale je to vynikající volba pro ty, kteří hledají něco jiného.
Novation Bass Station II je robustní monofonní analogový syntezátor s dobrou pověstí. Nabízí silný analogový zvuk s digitálním ovládáním a množstvím presetů. Přestože je o něco starší a má méně moderních funkcí než Uno Synth Pro, zůstává silným konkurentem ve stejné cenové kategorii. Je vhodný zejména pro basové linky a leadery, s dobrou MIDI implementací.
Uno Synth Pro poskytuje široké zvukové spektrum díky třem flexibilním oscilátorům a 24 režimům filtrů. Můžete s ním vytvářet hřejivé analogové basy i ostré leadery a experimentální zvuky. Zvuk však zní o něco méně organicky než u některých klasických analogových syntezátorů.
Oscilátory a filtry jsou analogové, ale syntezátor je kombinuje s digitálním ovládáním a modulací. To vytváří hybridní charakter, nikoliv čistě analogovou hřejivost vintage syntezátorů.
Rozhraní je poměrně intuitivní s knoflíky a ovladači, které poskytují okamžité výsledky. Přesto ponoření se hlouběji, zejména do sekvenceru a arpeggiátoru, vyžaduje určitý čas a trpělivost.
Ano, Uno Synth Pro má vestavěný 64krokový sekvencer se záznamem pohybu, který umožňuje vytvářet dynamické a expresivní patterny.
Arpeggiator je všestranný s několika režimy a dobře reaguje na vstup, ale časování může být někdy trochu složité při použití s externími MIDI zařízeními.
Kovové šasi působí pevně a robustně. Tlačítka se otáčejí hladce, i když rozložení je poměrně kompaktní, což může být někdy pro velké ruce trochu těsné.
Má USB-C pro napájení a MIDI, 5pinový DIN MIDI vstup a výstup a CV/gate konektory pro integraci s dalším hardwarem.
Ano, syntezátor lze napájet přes USB, což usnadňuje jeho přenášení a rychlé připojení bez dalších adaptérů.
Ano, k dispozici je editační software pro Mac a Windows, který umožňuje spravovat presety a získat hlubší kontrolu. Ten však někdy funguje trochu pomalu nebo vázne.
Syntezátor podporuje MIDI-CC pro automatizaci DAW, ale integrace působí těžkopádně a méně plynule než u některých konkurentů.
Klaviatura má 27 kláves a je poměrně kompaktní, což je vhodné pro rychlé nápady a zvukový design, ale méně vhodné, pokud chcete hodně jamovat.
Uno Synth Pro je parafonický až do 3 hlasů, ale nemá skutečnou polyfonii s nezávislými obálkami na hlas. Složité akordy jsou proto omezené.
Někdy si všimnete, že správce presetů reaguje pomalu, zejména při rychlých změnách během živých vystoupení, což může být frustrující.
Syntezátor má vestavěný efekt delay, který je užitečný pro extra prostorovost, ale je omezen na tento jediný efekt.
Aktualizace někdy přicházejí pomalu a software může váznout. IK Multimedia má rozumnou podporu, ale je zde prostor pro zlepšení v časech vyřízení.
Ano, je přiměřeně přístupný, zejména díky přímému ovládání. Pro začátečníky, kteří se nechtějí příliš nořit do nabídek, je to dobrá volba, i když sekvencer vyžaduje určitou praxi.
Uno Synth Pro kombinuje analogový zvuk s digitální přesností a komplexním sekvencerem. SE-02 má tlustší analogový zvuk, Minilogue XD je polyfonní a hybridní. Uno je více zaměřeno na praktické tvarování zvuku a sekvencování.
Malá obrazovka a kompaktní rozvržení mohou ztěžovat rychlou navigaci během živých vystoupení. Také časování arpeggiátoru může být někdy prostě nedostatečně dotažené.
Zvuk je všestranný, ale někdy mu chybí hřejivá a živá charakteristika skutečných vintage analogových syntezátorů. Zní spíše o něco hladčeji a moderněji.
Nahrávání pohybu zachycuje změny parametrů během přehrávání sekvenceru a poskytuje dynamické a expresivní vzory bez složitého programování.