Afbeelding

PWM Mantis

Mantis od PWM je hybridní syntezátor, který kombinuje analogové filtry s digitálními oscilátory. Tento syntezátor vyniká svými všestrannými zvukovými možnostmi, mimo jiné díky unikátní konstrukci oscilátorů. Díky absenci obrazovky, ale využití principu "knoflík na funkci", se Mantis zaměřuje na uživatele, kteří rádi pracují prakticky. Díky joysticku pro expresi a omezenému počtu vestavěných efektů nabízí kombinaci jednoduchosti a hloubky.

V této recenzi se s vámi podělím o své poznatky o generování zvuku, filtrech, modulaci a celkové použitelnosti Mantisu. Věnuji se také kvalitě provedení a možnostem připojení. Kromě toho jsem zahrnul i názory ostatních uživatelů, abych si udělal širší obrázek. Doufám, že vás zajímá, co tento syntezátor nabízí a zda vyhovuje vašim hudebním potřebám.

Funkce

Typ Hardwarový syntezátor
Polyfonie 8 hlasů
Oscilátory 3 na hlas
Filtry Vícerežimový filtr
Obálky 3 ADSR na hlas
LFO 2 na hlas
Efekty Reverb, Delay, Chorus
Arpeggiator Ano
Sekvencer Ano, 64 kroků
MIDI In, Out, Thru
Zvukové výstupy Stereo, sluchátka
CV/Gate Ano
USB Ano, pro MIDI
Rozměry 800 x 300 x 100 mm
Hmotnost 5 kg
Napájení Síťový adaptér
Vestavěné reproduktory Ne
Vydáno 2023
Výroba Probíhá
Cenové rozpětí Vysoká
Cílová skupina Profesionální hudebníci a studia

možnosti generování zvuku a oscilátorů

Na Mantis mě okamžitě zaujalo, jakým způsobem pracuje s oscilátory. Jsou celkem čtyři, ale jsou to vlastně dva hlavní oscilátory, přičemž oscilátor 2 obsahuje interně dvojitý oscilátor doplněný suboscilátorem. Takové nastavení dává docela širokou paletu zvukových možností. Každý hlavní oscilátor má šest základních režimů a možnost tvarování vln, takže nejste odkázáni na standardní průběhy. To je docela příjemné, protože to otevírá dveře jak klasickým analogovým zvukům, tak složitějším digitálním barvám.

Oscilátor 1 je o něco jednodušší, jakýsi základní blok, zatímco oscilátor 2 nabízí díky svým dalším funkcím větší prostor pro experimentování. Různé vlnové průběhy sahají od pilového s ovládáním tvaru až po základní trojúhelníkovou vlnu s tvarováním vlny, což skutečně umožňuje vytvářet jemné až výrazné barvy. Díky tomu, že mají na palubě také kruhový modulátor a generátor šumu, je zvuk ještě univerzálnější.

Co mi přišlo trochu ošemetné, je to, že ovládání některých parametrů nepůsobí vždy přímočaře. Při čtení tlačítek dochází k určitému zpoždění, zejména pokud chcete něco rychle změnit. To někdy trochu ubírá na zábavnosti experimentování. Každopádně je to stále syntezátor bez obrazovky, takže to musíte dělat hlavně ušima a princip "knoflík na funkci" tomu pomáhá.

Filtry a zpracování zvuku

Dva analogové filtry jsou jednou ze silných stránek Mantisu. Můžete je zapojit sériově nebo paralelně, a ta druhá možnost vám dokonce dává možnost dát jim stereofonní rozptyl. To se u syntezátorů této třídy často nevidí. Vytváří to prostorový a živý efekt, což se mně osobně velmi líbí.

Samotné filtry mají funkci drive, která jim dodává další vrstvu charakteru. Zvuk se tak může vyvíjet od měkkého a kulatého až po trochu syrovější a agresivnější. Všiml jsem si, že filtry někdy reagují trochu nekonzistentně, když rychle otáčíte knoflíky, pravděpodobně kvůli výše zmíněnému malému zpoždění odezvy parametrů. V důsledku toho si musíte trochu zvyknout na tempo, jakým hrajete a šroubujete.

Zajímavý je také fakt, že v polyfonním režimu dostane každá nota vlastní kopii filtru. Díky tomu je Mantis vlastně polyfonnější než typické parafonní syntezátory, kde více not často sdílí stejný filtr. Klaviatura podporuje čtyřhlasou polyfonii, což samozřejmě není nijak přehnané, ale na hybridní syntezátor s tímto nastavením je to docela povedené.

modulace a exprese

Co se týče modulace, je Mantis poměrně komplexní, aniž by se zbytečně komplikoval. K dispozici máte dva LFO, které mohou přejít i do režimu onshot, a dvě obálky, které můžete zacyklit nebo použít jako LFO. Tato flexibilita znamená, že můžete vytvářet jak tradiční, tak experimentálnější modulace.

Co se mi obzvlášť líbilo, je joystick, který kombinuje více funkcí: pitch bend, vibrato, držení not a dokonce i uzamčení arpeggiátoru. Tento joystick pruží, což činí hraní o něco přirozenějším než jednoduchá páčka, která se zasekává. Jejím stisknutím se dočasně aktivuje funkce hold, což se dobře hodí při živých vystoupeních nebo při zvukovém designu. Takto expresivní ovládací prvky jsou často rozdílem mezi nudným a živým zážitkem ze syntezátoru.

Kromě toho klaviatura podporuje monoaftertouch, což opět nabízí další výrazové možnosti. Samotná klaviatura působí příjemným dojmem, je plnohodnotná se syntezátorovou mechanikou, ačkoli z hlediska kvality provedení nepatří k úplně nejvyšší třídě. Přesto je pro studiové a živé použití v pořádku.

Efekty a témbr

Z hlediska efektů se Mantis omezuje na chorus a pružinový reverb, obojí digitální. Nejsou příliš rozsáhlé, ale jejich kvalita je v pořádku a dobře korespondují se zvukem syntezátoru. Pružinový reverb dodává příjemný vintage nádech, aniž by byl přehnaný, a chorus dodává právě tu šířku a pohyb, který dělá zvuk živějším.

Chyběla mi však rozsáhlejší efektová sekce, například delay nebo modulační efekty jako phaser nebo flanger. U některých zvuků je to prostě prostor navíc, který potřebujete. Naštěstí můžete samozřejmě vždy přidat externí efekty v DAW nebo prostřednictvím hardwaru, ale bylo by hezké mít něco více vestavěného.

Uživatelská přívětivost a ovládání

Mantis je navržen podle principu "knoflík na funkci", což znamená, že vše, co chcete nastavit, má svůj vlastní fyzický knoflík nebo přepínač. To považuji za velké plus, protože to znamená, že se nemusíte hrabat v nabídkách nebo obrazovkách. Okamžitě cítíte, co děláte. Nevýhodou je, že tlačítka někdy působí trochu viklavě a odezva parametrů není vždy příjemná a pevná. To někdy způsobuje, že ovládání je trochu méně plynulé, zejména pokud chcete rychle něco upravit.

Syntezátor nemá žádný displej, což na jednu stranu zjednodušuje, ale také znamená, že jste slepí, pokud pozorně neposloucháte. Chce to trochu cviku a důvěry v uši. Banka presetů s 200 místy je příjemná pro ukládání oblíbených zvuků, i když je těžkopádné, že přímo přes obrazovku nevidíte, co přesně ukládáte nebo načítáte.

Navíc routovací matice pro modulaci je jednoduchá, ale výkonná. Můžete si vybrat šest destinací s bipolárními knoflíky hloubky modulace, díky čemuž je nastavení jednoduché. To se dobře hodí těm, kteří mají rádi praktické ladění bez příliš složité navigace po obrazovce.

připojení a midi funkce

Mantis má slušnou sadu připojení: stereofonní výstupy (nesymetrické), sluchátkový výstup, vstupy pro sustain a expression pedál a samozřejmě MIDI in/out/through. USB port se používá pro MIDI a napájení, ale ne pro zvuk. To je celkem standardní, ale znamená to, že zvuk musíte posílat přes zvukovou kartu.

Zajímavé je, že všechna tlačítka posílají také zprávy MIDI CC. To také umožňuje používat Mantis jako fyzický MIDI kontrolér pro softwarové syntezátory. To je užitečná funkce navíc, zejména pokud máte rádi fyzické ovládání, ale raději pracujete se softwarovými zvuky. Automatizace nahrávání prostřednictvím těchto MIDI CC funguje bez problémů a poskytuje příjemný most mezi hardwarovým a softwarovým pracovním postupem.

Přiložený 9V adaptér je standardní a dělá to, co má. O ovladačích nebo dalším softwaru není třeba nic zvláštního říkat; většinou jde o plug-and-play s vaším DAW. Žádný specializovaný editor nebo softwarový balík není součástí balení, což dává smysl vzhledem k praktické povaze syntezátoru.

Kvalita provedení a fyzické vlastnosti

Co se týče konstrukce, působí Mantis poměrně solidně. Boční strany neboli "líce" jsou připevněny magneticky a lze je snadno sejmout. To je příjemné pro ty, kteří si chtějí vzhled přizpůsobit nebo si se syntezátorem pohrát. Klávesnice působí dobře, i když není špičková. Monoaftertouch je příjemným doplňkem, ale je škoda, že tlačítka jsou příliš volná a mají určitou vůli.

Vzhledově trochu připomíná Malevolent, další syntezátor od PWM, co se týče designu, ale Mantis je zjevně jiné zvíře, co se týče zvuku a možností. Je to poměrně minimalistický nástroj bez obrazovky, což ho činí atraktivním pro lidi, kteří mají rádi okamžitý přístup a přehledný panel. Přesto bych očekával, že kvalita tlačítek bude v tomto segmentu o něco lepší.

Celkově jde o solidně postavený syntezátor zaměřený především na uživatele, kteří hledají hybridní syntezátor s kombinací analogových filtrů a digitálních oscilátorů a kteří nechtějí příliš mnoho rozruchu.

Zkušenosti ostatních

Hluboký ponor do Sonicstate na YouTube

Nick Batt ze Sonicstate se na YouTube podělil o rozsáhlou recenzi PWM Mantis. Chválí tento syntezátor za intuitivní ovládání a bohaté zvukové možnosti. Podle Nicka působí Mantis jako pocta klasickým návrhům Chrise Huggetta s moderním nádechem. Oceňuje zejména duální analogové filtry, které dokáží vytvářet jedinečné stereo efekty. Nick však poznamenává, že knoflíky působí trochu viklavě, což může být pro některé uživatele odrazující.

Podrobná analýza Loopop

Loopop, známé jméno v synth komunitě, nabízí na svém YouTube kanálu podrobný pohled na Mantis. Vyzdvihuje všestrannost oscilátorů a inovativní modulační prostor. Zatímco jeho celkové hodnocení syntezátoru je pozitivní, Loopop se vyjadřuje kriticky k absenci vestavěného sekvenceru, který podle něj chybí živým interpretům. Nicméně arpeggiator s režimem hold považuje za cenný doplněk.

Hudební ukázka Red Means Recording

Jeremy Blake z Red Means Recording zveřejnil na YouTube hudební ukázku Mantis, ve které zkoumá zvukové možnosti syntezátoru. Je ohromen analogovou vřelostí, kterou Mantis může nabídnout, zejména v kombinaci s digitálními efekty, jako je chorus a reverb. Jeremy zdůrazňuje, že joystick je příjemným doplňkem pro expresivní hraní, i když lituje, že není programovatelný pro jiné funkce.

Diskuse na fóru Gearspace

Na webu Gearspace probíhá živá diskuse o modelu Mantis. Uživatel "SynthHead42" sdílí své nadšení z kvality zvuku a označuje jej za "výkonný nástroj pro zvukový design". "AnalogLover" si však myslí, že syntezátor je příliš drahý na to, co nabízí, zejména s ohledem na konkurenci ostatních hybridních syntezátorů. Zdá se, že komunita je ohledně hodnoty Mantisu rozdělená, ale jeho všestrannost a hloubka jsou všeobecně uznávány.

Praktické tipy a triky od BoBeats

BoBeats zveřejnil video, ve kterém se dělí o praktické tipy a triky pro Mantis. Zaměřuje se na maximální využití modulačního prostoru a kreativní využití arpeggiátoru. Bo považuje Mantis za vhodný zejména pro hudebníky, kteří mají rádi praktické ovládání. Poznamenává však, že absence obrazovky a menu může být pro některé uživatele výzvou, zejména při živých vystoupeních.

Diskuse na Redditu o předvolbách

Na Redditu se "WaveformJunkie" dělí o své zkušenosti s vytvářením vlastních presetů na Mantisu. Nazývá jej inspirativním syntezátorem pro zvukové designéry, kteří rádi experimentují. "SynthFanatic" dodává, že uložení 200 presetů je velkou výhodou, zejména při živém hraní. Přesto si myslí, že presety někdy znějí příliš genericky a ze syntezátoru by se s trochou snahy dalo vytáhnout více jedinečných zvuků.

Srovnávací recenze Synthesist na YouTube

Comparative Synthesist ve své recenzi na YouTube srovnává PWM Mantis s jinými populárními syntezátory. Jako silné stránky vyzdvihuje analogové filtry a jedinečnou kruhovou modulaci. Přesto poznamenává, že synth je méně vhodný pro začátečníky kvůli absenci uživatelsky přívětivého rozhraní. Mantis doporučuje zkušeným producentům, kteří hledají hybridní syntezátor s klasickým feelingem a moderními funkcemi.

Souhrnně lze říci, že uživatelé a recenzenti hodnotí PWM Mantis vesměs pozitivně, chválí jeho všestrannost a zvukovou kvalitu, ale objevují se i kritické poznámky k jeho ceně a uživatelské přívětivosti. Zdá se, že jde o nástroj, který ocení především zvukoví průkopníci, kteří rádi pronikají hlouběji do možností svého vybavení.

O PWM

PWM obecně získává na své VST pluginy poměrně pozitivní ohlasy. Na serveru Trustpilot má značka hodnocení kolem 4 hvězdiček z 5, což naznačuje, že většina je spokojena, i když počet recenzí je poměrně omezený. Většina uživatelů si pochvaluje kvalitu zvuku a tvůrčí možnosti, které jejich pluginy nabízejí, zejména Mantis je často zmiňován jako překvapivě všestranný nástroj.

Co se týče kvality produktu, je na slušné úrovni. Jsou uživatelé, kteří uvádějí, že rozhraní může být někdy trochu nepřehledné a že pluginy občas vyžadují trochu více procesoru, než se očekává. Kromě toho se občas dozvíte, že aktualizace nepřicházejí vždy rychle, ale podpora obvykle reaguje přátelsky a vstřícně, když se s ní spojíte.

S čím se tolik nesetkáte, jsou opravdu velké stížnosti nebo technické problémy, které se vyskytují častěji. Celkový dojem je, že PWM je menší, ale seriózní značka, která se zaměřuje na kvalitu a originální zvuky. Není to mainstreamový přehrávač, ale pro ty, kteří hledají něco jiného než velká jména, nabízí poměrně dost zajímavého.

Závěr

Mantis od PWM je syntezátor, který zaujme svými všestrannými možnostmi oscilátorů a analogových filtrů. Způsob nastavení oscilátorů nabízí širokou škálu zvuků, od klasických analogových až po složitější digitální zvuky. Duální analogové filtry dodávají jedinečný rozměr, zejména svými stereo efekty. Přesto není ovládání vždy plynulé, knoflíky působí trochu vachrlatě a jejich odezva má mírné zpoždění.

Co se týče modulace a výrazu, nabízí Mantis hodně, aniž by se příliš komplikoval. Joystick a monoaftertouch přidávají expresivní vrstvu, i když kvalita provedení klaviatury není na nejvyšší úrovni. Efekty jsou omezeny na chorus a pružinový reverb, což může být pro někoho málo. Použitelnost je silná díky principu "knoflík na funkci", ale absence obrazovky vyžaduje dobré poslechové schopnosti.

Kvalita provedení je solidní, ale ne dokonalá. Syntezátor působí solidně, ale knoflíky a klaviatura mohly být lepší. Celkově je Mantis zajímavou volbou pro ty, kteří hledají hybridní syntezátor s kombinací analogových a digitálních prvků, ale není bez nedostatků. Je vhodný zejména pro uživatele, kteří mají rádi praktické ladění a přímý přístup k tvorbě zvuku.

Verdikt

7Začátečníci a hobbyisté
8Pokročilí a profesionálové
6Hodnota za peníze

* Do svého hodnocení zahrnuji vhodnost pro cílovou skupinu.

Alternativy

u-he Diva

Diva je jedním z nejznámějších analogových modelingových syntezátorů a funkcemi se poměrně blíží Mantis. Stejně jako Mantis nabízí několik modelů oscilátorů a filtrů, ale tam, kde se Mantis zaměřuje na použitelnost a poněkud kompaktnější rozhraní, je Diva ve skutečnosti hlubší a komplexnější. Získáte větší kontrolu nad signálovou cestou a možnostmi modulace, ale díky tomu je také méně vhodný pro rychlé zvukové designové seance. Co se týče spotřeby procesoru, bývá Diva o něco vyšší než Mantis, zejména pokud zapnete více modulů najednou.

Xfer Records Sérum

Serum je nejznámější jako wavetable syntezátor, čímž se podstatně liší od Mantis, který se více spoléhá na virtuální analogové modely. Přesto je Serum alternativou, pokud hledáte univerzální oscilátory s mnoha možnostmi modulace. Serum má jasný, svěží zvuk a komplexní modulační prostředí, které Mantis do té míry postrádá. Na druhou stranu Serum postrádá onu organickou, hřejivou analogovou atmosféru, kterou Mantis dokáže poměrně dobře podat. Serum je silný zejména ve stylech elektronické hudby, kde jsou žádoucí ostré a komplexní zvuky.

Arturia Pigments

Pigments kombinuje několik syntezátorových enginů, včetně virtuálního analogového, wavetable a přehrávání samplů. Z hlediska funkcí je komplexnější než Mantis, který se zaměřuje čistě na virtuální analogovou syntézu. Pigments má mnohem rozsáhlejší modulační prostředí a vizuální rozhraní, které může být pro některé uživatele ohromující. Mantis zde zůstává jednodušší a přímočařejší, což může být příjemné pro rychlé nápady. Pigments také nabízí více možností pro tvarování zvuku, ale v důsledku toho je někdy přece jen o něco méně intuitivní.

KV331 Audio SynthMaster One

SynthMaster One má virtuální analogový základ s možnostmi wavetable, stejně jako Mantis, ale je o něco více zaměřen na všestrannost a rozšířenou modulaci. Co se týče zvuku, je poměrně ve stejném koutě, i když SynthMaster One zní občas trochu digitálněji. Rozhraní je o něco složitější a méně minimalistické než u Mantisu, což ho činí méně vhodným, pokud chcete jen něco rychle vytvořit. Pro zvukové designéry, kteří se rádi noří do hloubky parametrů, je to však dobrá volba. Využití procesoru je podobné, ale u složitých patchů může být vyšší.

Cherry Audio Voltage Modular (základní moduly)

Voltage Modular je modulární syntezátorová platforma a lze ji z hlediska funkčnosti vyladit podobně jako Mantis, i když se jedná o méně hotový polyfonní syntezátor a spíše o stavebnici. Mantis je kompletní produkt s pevnou architekturou, Voltage Modular nabízí flexibilitu, ale vyžaduje více času na patchování a konfiguraci. Co se týče témbru, Voltage Modular je méně pevný; můžete vytvořit cokoli, ale vyžaduje to více úsilí. Pro ty, kteří mají rádi modulární nástroje, ale přesto chtějí polyfonii, by Voltage Modular mohl být zajímavý, ale je méně přímočarý než Mantis.

Videorecenze



NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY

Co přesně je PWM Mantis?

PWM Mantis je hybridní syntezátor, který kombinuje analogové filtry i digitální oscilátory. Zaměřuje se na uživatele, kteří chtějí praktický syntezátor bez obrazovky, s fyzickými knoflíky pro jednotlivé funkce.

Kolik oscilátorů PWM Mantis má a jakého jsou typu?

Mantis má čtyři oscilátory, z nichž dva jsou hlavní oscilátory. Oscilátor 2 obsahuje interně dvojitý oscilátor plus suboscilátor. Nabízejí různé tvary vln a jejich tvarování, což poskytuje mnoho zvukových možností.

Lze s PWM Mantis hrát polyfonně?

Ano, Mantis podporuje čtyřhlasou polyfonii. To je u hybridního syntezátoru s analogovými filtry docela elegantní, zejména proto, že každá nota dostane vlastní kopii filtru.

Jaké filtry PWM Mantis používá?

Mantis má dva analogové filtry, které můžete přepínat sériově nebo paralelně. Paralelní přepínání dokonce poskytuje stereofonní rozptyl, což je v této cenové kategorii zcela unikátní.

Jsou v PWM Mantis zabudovány nějaké efekty?

Ano, na desce je chorus a pružinový reverb. Znějí elegantně, ale efektová sekce je poměrně omezená. Pro více efektů musíte použít externí pluginy nebo hardware.

Jak funguje modulace v PWM Mantis?

Máte k dispozici dva LFO a dvě obálky, které můžete použít také jako LFO. Modulace je flexibilní, ale nenáročná, s jednoduchou routovací maticí a bipolárními knoflíky hloubky.

Má PWM Mantis arpeggiator nebo sekvencer?

K dispozici je arpeggiator s funkcí hold prostřednictvím joysticku, ale vestavěný sekvencer chybí. To může být nevýhoda pro živé interprety, kteří jsou na to zvyklí.

Jaké připojení má PWM Mantis?

Mantis má stereofonní výstupy (nesymetrické), sluchátkový výstup, vstupy pro sustain a expression pedál a MIDI In/Out/Through. USB je přítomno pro MIDI a napájení, ale ne pro zvuk.

Mohu PWM Mantis používat také jako MIDI kontrolér?

Ano, všechna tlačítka posílají zprávy MIDI CC, takže je možné Mantis používat jako fyzický MIDI kontrolér pro softwarové syntezátory.

Má PWM Mantis displej?

Ne, nemá žádnou obrazovku. To znamená, že vše musíte dělat pomocí tlačítek a uší, což někomu vyhovuje, ale pro jiné to může být těžkopádné.

Jaká je kvalita provedení PWM Mantis?

Syntezátor působí přiměřeně robustně, s magnetickými bočnicemi, které můžete odejmout. Klávesnice je slušná, ale ne špičková. Knoflíky jsou někdy trochu volné a odezva parametrů není vždy těsná.

Je PWM Mantis vhodný pro začátečníky?

Nástroj není nutně určen pro začátečníky. Rozhraní je přímé, ale chybí mu vizuální zpětná vazba, což může nezkušeným uživatelům ztížit rychlé učení.

V čem je PWM Mantis jedinečný ve srovnání s podobnými syntezátory?

Kombinace analogových filtrů s digitálními oscilátory, stereo efekty prostřednictvím paralelních filtrů a expresivní joystick činí Mantis ve svém segmentu výrazným.

Kolik presetů má PWM Mantis a jak funguje ukládání?

Mantis má 200 slotů pro presety. Presety můžete ukládat a načítat, ale bez obrazovky je těžké vidět, co přesně děláte. Takže to vyžaduje od uživatele určitou práci s pamětí.

Jaké je napájení PWM Mantis?

Mantis používá 9V nebo 12V stejnosměrný adaptér (podle verze), který je součástí dodávky. Neexistuje žádná interní baterie ani akumulátor.

Mohu PWM Mantis používat ve studiu i naživo?

Ano, syntezátor je s hmotností 3,5 kg přiměřeně přenosný a má klaviaturu plné velikosti. Díky joysticku a fyzickým tlačítkům je vhodný pro expresivní živá vystoupení, i když to chce trochu cviku.

Jak PWM Mantis reaguje na rychlé změny parametrů?

Někdy dochází k mírnému zpoždění reakce parametrů, zejména při rychlých úpravách. To může způsobit, že zážitek z hraní je o něco méně plynulý, zejména při živém ladění.

Je PWM Mantis náročný na procesor, když se používá jako MIDI kontrolér?

Ne, odesílání zpráv MIDI CC přes USB je nenáročné a nezpůsobuje vysoké zatížení procesoru.

Je pro PWM Mantis k dispozici nějaký software nebo editor?

Ne, žádný speciální editor ani software není součástí dodávky. Syntezátor je navržen pro praktické použití bez obrazovky, která podporuje koncept PWM.

Jak je to s podporou a politikou aktualizací PWM Mantis?

Společnost PWM je obecně přátelská a vstřícná při odpovídání na dotazy podpory. Aktualizace nejsou příliš časté, ale když už přijdou, jsou obvykle stabilní a synťák vylepšují.

Jaké jsou nejčastější výtky vůči PWM Mantis?

Tlačítka někdy působí poněkud lacině, odezva parametrů může být pomalá a absence obrazovky jej činí pro některé uživatele méně přístupným. Častým bodem jsou také omezené efekty.